آیین نامه مربوط به ثبت انتقالات و معاملات کشتی ها

·         ماده - 1 -

ثبت کلیه انتقالات و معاملات و اقاله راجع به کشتیها اعم از عین یا منفعت اجباری است و منحصراً به وسیله دفاتر اسناد رسمی که طبق مقررات این آئین نامه از طرف اداره کل ثبت اسناد و املاک اجازه مخصوص خواهند داشت انجام می‌شود.

 

·         ماده - 2 -

سازمان بنادر و کشتیرانی تعداد دفترخانه‌هائی را که در کلیه نقاط کشور برای ثبت معاملات کشتیها لازم بداند به اطلاع اداره کل ثبت اسناد و املاک می‌رساند و اداره مزبور مکلف است اجازه مخصوص ثبت معاملات کشتی را به سر دفتران دفترخانه‌های درجه اول که لااقل سه سال سابقه سردفتری درجه اول داشته و برای تنظیم و ثبت اینگونه معاملات صلاحیت لازم را واجد باشند تفویض نماید.

 

·         ماده - 3 -

ثبت اسناد مربوط به معاملات کشتی عیناً تابع مقررات مربوط به ثبت اسناد رسمی است.
دفتر اسناد رسمی مذکور در ماده 2 مکلفند علاوه بر رعایت مقررات مربوط به ثبت اسناد رسمی هنگام ثبت اسناد مربوط به معاملات کشتی و همچنین رعایت مفاد ماده 25 قانون دریایی ایران در مورد نشر آگهی فروش ـ تاریخ و ساعت ثبت اسناد معامله کشتی ـ شماره تابعیت کشتی و مشخصات اصلی کشتی را در دفاتر و اسناد درج نمایند.
مشخصات مزبور عبارتست از:
نام کشتی ـ توان قوه محرکه ـ جنس بدنه کشتی ـ تاریخ و محل ساختمان ـ ابعاد و ظرفیتها ـ تعداد پلها و دکلها و دودکشها نوع قوه محرکه (بخار ـ دیزل ـ اتم و غیره) علائم مشخصه نام و ملیت و محل اقامت مالک یا مالکین و سهم هر یک از آنها ـ نام محل ثبت کشتی و بندر وابسته.

 

·         ماده - 4 -

دفاتر اسناد رسمی مخصوص ثبت معاملات کشتیها مکلف اند قبل از اقدام به ثبت هرگونه معامله در صورتیکه کشتی در ایران سابقه ثبت داشته باشد وضع کشتی را از سازمان بنادر و کشتیرانی استعلام نمایند.
مندرجات پاسخ استعلامیه مزبور باید حاوی کلیه اطلاعات و مشخصات اصلی کشتی به شرح مذکور در ماده 3 باشد. پس از انجام معامله دفترخانه موظف است ظرف 5 روز از تاریخ معامله برگ خلاصه معامله مربوط به کشتی را به سازمان بنادر و کشتیرانی ایران ارسال دارد.

 

·         ماده - 5 -

سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است پس از وصول برگ خلاصه معامله مربوط به کشتی ارسالی از دفاتر اسناد رسمی مخصوص ثبت معاملات کشتیها مندرجات آن را بر طبق مقررات قانون دریایی در دفتر رسمی ثبت کشتیها قید کند.

 

·         ماده - 6 -

سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است پس از انجام تشریفات قانونی به درخواست هر یک از طرفین معامله خلاصه معامله مربوط به کشتی را در ظهر اسناد ثبت و تابعیت کشتی قید نماید.

 

·         ماده - 7 -

در صورتیکه معاملات مربوط به کشتی در خارج از کشور صورت گیرد معاملات مزبور باید در دفتر کنسولگری ایران در محل وقوع معامله و یا نزدیکترین کنسولگری ایران منعکس گردد و برای این منظور متعاملین باید مراتب را به اطلاع کنسولگری ایران برسانند که خلاصه معامله را به سازمان بنادر و کشتیرانی ارسال دارند و کنسولگری ایران موظف است مراتب را در ظهر اسناد تابعیت و ثبت کشتی قید نموده و برگ خلاصه معامله را ظرف پنج روز به سازمان بنادر و کشتیرانی ارسال دارد.

 

·         ماده - 8 -

فک کلیه معاملات رهنی مربوط به کشتی باید در دفاتر اسناد رسمی مخصوص ثبت معاملات کشتی و طبق تشریفات این آئین نامه انجام گیرد و سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است فک معاملات رهنی را در ظهر اسناد ثبت و تابعیت قید نماید چنانچه فک معامله رهنی در خارج از کشور صورت گیرد باید موضوع به وسیله کنسولگری ایران ظهر اسناد ثبت و تابعیت قید و ظرف پنج روز نسبت به اعلام مراتب به سازمان بنادر و کشتیرانی اقدام شود.

 

·         ماده - 9 -

اداره کل ثبت اسناد مکلف است در اجراء دستور ماده 24 قانون دریایی یک نفر نماینده صلاحیتدار از بین کارمندان رسمی خود که سوابق کافی در امور ثبت داشته باشد به سازمان بنادر و کشتیرانی معرفی نماید تا ثبت انتقالات و معاملات مربوط به‌کشتی را در دفاتر منعکس نماید

ثبت آنی به معنای حذف دفتر جاری دفاتر اسناد رسمی نیست

ثبت آنی با اجرایی شدن خود مشکلات عدیده ای را برای دفاتر اسناد رسمی بوجود آورد که از جمله آن شیوع انواع شایعات بی پایه و اساس در جزء جزء امور مرتبط با دفاتر بود که اساسی ترین آنها شایعه حذف دفاتر جاری دفترخانه ها بود که اساساً آن را منتسب به ریاست یامعاونین  ریاست محترم سازمان ثبت  می دانند اما با سئوال از هر یک از معاونین و ریاست محترم سازمان ثبت اسناد آن را تکذیب نمودند فلذا به اطلاع آن دسته از همکاران عزیز که کماکان طی ایمیل های مکرر از بنده حقیر حقیت ماجرا را جویا شدند می رسانم که دفتر جاری دفاتر اسناد رسمی حذف نخواهد شد و همکاران عزیز کماکان به رویه سابق در خصوص دفتر جاری ادامه دهند  جهت رویت اعلام کتبی عدم حذف دفتر جاری توسط سازمان ثبت به لینک زیر مراجعه کنید

 صنایع دانش بنیان موعود

روش رسيدگی نسبت به ادعای اشخاص بعد از قبول درخواست ثبت

هرگاه بعد از قبول درخواست ثبت ملک بنام فرد معينی، ديگری ادعا نمايد که اداره ثبت در پذيرفتن تقاضا اشتباه نموده و متقاضی ثبت متصرف مورد تقاضا نبوده و مدعی تصرف حين تقاضا شود بشرح زير نسبت به موضوع رسيدگی و مراتب جهت تعيين تکليف به ثبت منطقه گزارش می شود تا در هيات نظارت مطرح گردد (موضوع بند 2 از ماده 3 آئيننامه اجرائی رسيدگی اسناد مالکيت معارض و هيات نظارت و شورای عالی ثبت).
بديهی است رسيدگی هيات نظارت در اين مورد تا وقتی است که ملک در دفتر املاک به ثبت نرسيده باشد (موضوع تبصره 3 بند 8 ماده 25 اصلاحی قانون ثبت).
روش عملی رسيدگی به ادعای معترض بشرح زير است:
مدعی بايد تقاضای خود را همراه با مدارک و مستندات مربوطه به ثبت محل تسليم دارد.
رئيس اداره بعد از ملاحظه مدارک ابرازی دستور ثبت تقاضا را در دفتر انديکاتور داده و آن را جهت رسيدگی به يکی از نمايندگان ارجاع می نمايد.
تقاضا بعد از ثبت در دفتر انديکاتور جهت ضميمه نمودن پرونده به بايگانی ارسال می شود.
در بايگانی پرونده از رديف مربوطه خارج و به ضميمه تقاضا و مدارک ابرازی مدعی جهت رسيدگی نزد نماينده اقدام ارسال می گردد.
نماينده پرونده را بررسی و با توجه به محتويات آن و مدارک و مستندات مدعی مراتب را به ثبت منطقه گزارش می نمايد در اين گزارش که بايد مشروح جريان پرونده و نيز چگونگی ادعای معترض و مستندات آن به صراحت نوشته شود نماينده بايستی نظريه ثبت محل را درخصوص اينکه ادعا موجه است يا خير صريحا مرقوم دارد.
رئيس ثبت گزارش را ملاحظه درصورتيکه آن را جامع تشخيص دهد امضاء می نمايد.
گزارش پس از درج شماره بر آن وسيله متصدی دفتر انديکاتور همراه با تصوير مستندات و مدارک مدعی به ثبت منطقه فرستاده می شود.
سپس پرونده تا وصول پاسخ از ثبت منطقه جهت ضبط در رديف مربوطه به بايگانی برگشت می گردد ثبت منطقه درصورتيکه با توجه به گزارش تحقيق محلی را ضروری تشخيص دهد مراتب را به ثبت محل اعلام می دارد.
پس از وصول پاسخ ثبت منطقه رئيس ثبت ضمن دستور ثبت در دفتر انديکاتور آن را به نماينده مربوطه جهت اقدام بعدی ارجاع می نمايد و عنداللزوم نقشه برداری را هم برای همکاری با نماينده تعيين می کند.
متصدی امور دفتری پاسخ ثبت منطقه را در دفتر انديکاتور ثبت نموده و برای ضميمه نمودن پرونده به بايگانی می فرستد. در بايگانی پرونده از رديف خود خارج و همراه با نامه ثبت منطقه جهت اقدام نزد نماينده ارسال می شود.
نماينده در اجرای دستور ثبت منطقه ضمن تعيين وقت مناسب مراتب را به طرفين اخطار می نمايد تا جهت معاينه و تحقيقات محلی در تاريخ تعيين شده در ثبت محل حضور يابند و خاطرنشان می سازد اولا عدم حضور مانع رسيدگی نخواهدبود. ثانيا طرفين می توانند تا قبل از وقت رسيدگی به اداره ثبت مراجعه و مدارک ابرازی طرف ديگر را ملاحظه و از مفاد آن اطلاع حاصل نمايند.
اخطارها بعد از امضاء مسئول اداره و درج شماره بر آن وسيله متصدی دفتر انديکاتور جهت ابلاغ به طرفين به مامور ابلاغ تسليم و پرونده را جهت ضبط تا روز معاينه محل به بايگانی برگشت می دهد.
مامور ابلاغ آنها را در اسرع وقت به طرفين دعوی ابلاغ و نسخ ديدار شده را با قيد تاريخ ابلاغ و گواهی طی گزارشی به نظر رئيس اداره می رساند.
رئيس ثبت بعد از ملاحظه اخطارهای ابلاغ شده در صورت حصول اطمينان از صحت ابلاغ دستور ضبط آن را در پرونده می دهد.
با مراجعه مدعی يا طرف مقابل در روز تعيين شده نماينده و عنداللزوم نقشه بردار به محل وقوع ملک عزيمت می نمايند.
ضمنا چنانچه محل وقوع ملک خارج از شعاع 30 کيلومتر بوده و فوق العاده ماموريت و هزينه سفر به نماينده و نقشه بردار تعلق گيرد متقاضی بايد آن را به طريقی که شرح آن قبلا گفته شد در حساب سپرده ثبت واريز نمايد.
پس از حضور در محل وقوع ملک نماينده با معاينه محل تحقيقات جامعی را پيرامون اينکه ملک مورد ادعا حين تقاضای ثبت در تصرف چه کسی بوده و در حال رسيدگی در تصرف کيست انجام و مراتب را به امضاء طرفين و شهود و گواهان و مجاورين و افراد ذينفع می رساند و نقشه بردار نيز عنداللزوم نقشه ملک را ترسيم می نمايد.
سپس نماينده و نقشه بردار صورتجلسه را امضاء و مراتب را طی گزارشی به نظر رئيس اداره می رسانند. رئيس ثبت پس از ملاحظه گزارش نماينده و بررسی صورتجلسه تنظيمی و تطبيق آن با مندرجات پرونده در صورتيکه آن را جامع تشخيص داده دستور می دهد تا نماينده مراتب را به ثبت منطقه گزارش نمايد.
در اين گزارش که در پاسخ نامه ثبت منطقه تهيه می شود نماينده بايستی جريان کامل ملک و چگونگی ادعای معترض و نحوه اقدامات انجام شده و اجرای موارد مندرج در بند 2 ماده 3 آئيننامه اجرائی رسيدگی اسناد مالکيت معارض را به صراحت مرقوم و نظر نهائی ثبت محل را درخصوص موضوع اظهار نمايد.
مسئول اداره گزارش را مطالعه درصورتيکه اشکالی بر آن متصور نباشد امضاء و دستور پرداخت فوق العاده نماينده و نقشه بردار را به حسابداری می دهد.
متصدی دفتر انديکاتور پس از درج شماره گزارش را به ثبت منطقه ارسال می دارد و پرونده را تا وصول رای هيات نظارت جهت ضبط به بايگانی می فرستد.

رفع بازداشت املاک بازداشت شده

بديهی است املاکی که حسب دستور مراجع صالحه بازداشت می شوند اعم از اينکه دارای سند مالکيت باشند يا نباشند حسب درخواست همان مراجع از آنان رفع بازداشت می گردد. بدين ترتيب که پس از وصول دستور رفع بازداشت که معمولا بايستی در جوف پاکت دربسته بوده و دارای مشخصات زير باشد:
الف - ممهور به مهر مرجع تقاضاکننده باشد.
ب - اشاره به نامه قبلی که بموجب آن تقاضای بازداشت گرديده شده باشد.
ج - مشخصات کامل ملک اعم از شماره و محل وقوع آن و درصورتيکه ملک دارای سند مالکيت باشد شماره ثبت و صفحه آن قيد شده باشد.
آنگاه نامه حسب دستور مسئول اداره ثبت دفتر انديکاتور می گردد و برای ضميمه نمودن پرونده مربوطه به بايگانی ارسال در آنجا پرونده امر استخراج و همراه با نامه جهت اقدام به دفتر بازداشتی و پاسخ به استعلامات ارسال می شود.
در شعبه مذکور متصدی مربوطه پس از بررسی و تطبيق مشخصات مندرج در نامه با سوابق پرونده و حصول اطمينان از صحت موضوع مبادرت به تهيه نامه رفع بازداشت می نمايد. در اين نامه که می بايستی عنوان مرجع تقاضاکننده نوشته شود علاوه بر اشاره به شماره تقاضای رفع بازداشت به شماره نامه قبلی ثبت محل که بموجب آن ملک بازداشت شده نيز اشاره می گردد و مشخصات کامل ملک و مالک در آن قيد می شود.
سپس اظهارنامه ملک به مهر رفع بازداشت ممهور و شماره تقاضای رفع بازداشت در مقابل مهر قيد آنگاه مراتب رفع بازداشت در دفتر بازداشتی در مقابل همان رديفی که ملک قبلا بازداشت شده ثبت می گردد و درصورتيکه ملک دارای سند مالکيت باشد مراتب رفع بازداشت در ستون ملاحظات ثبت و صفحه مربوطه و پيش نويس سند مالکيت درج و چنانچه سند مالکيت نيز ارائه گردد اگر مراتب بازداشتی در آن مرقوم شده باشد رفع بازداشت نيز در آن قيد و تمامی موارد فوق به امضاء مسئول مربوطه می رسد.
آنگاه نامه را مسئول مربوطه امضاء و متصدی دفتر انديکاتور آن را در مقابل همان شماره ای که تقاضای رفع بازداشت را در دفتر ثبت نموده خارج و به مرجع تقاضاکننده ارسال می نمايد سند مالکيت نيز بر فرض ارائه به مالک آن تسليم می گردد. و در خاتمه پيش نويس نامه همراه با پرونده جهت ضبط در رديف مربوطه به بايگانی ارسال می شود.


بازداشت سرقفلی و منافع ملک

سرقفلی يا منافع ملک عبارت از حقوقی هستند که ممکن است متعلق به مالک ملک باشد يا ديگری و اين قبيل منافع که مالک آنها را بموجب سند رسمی به ديگری واگذار می نمايد معمولا به املاکی تعلق دارند که حالت تجاری را دارامی باشند.
اين قبيل حقوق نيز حسب درخواست مراجع صلاحيت دار به شرحی که در گذشته از آنها نام برده شد قابل بازداشت می باشند. بدين ترتيب که پس از وصول تقاضای بازداشت نامه حسب دستور مسئول اداره در دفتر انديکاتور ثبت می شود سپس به بايگانی ارسال می گردد تا پرونده مربوطه را ضميمه نمايند در بايگانی پرونده از رديف مربوطه استخراج و به ضميمه نامه جهت اقدام به دفتر بازداشتی و پاسخ به استعلامات ارسال می گردد. دراين شعبه متصدی مربوطه پرونده را بررسی و چنانچه ملک و منافع آن در بازداشت مرجع ديگری نباشد و در رهن و وثيقه بانک يا شخص يا دستگاهی قرار نگرفته و متعلق به فرد موردنظر باشد اقدام به تهيه نامه بازداشتی می نمايد.
در نامه مذکور که عنوان مرجع تقاضاکننده تهيه می شود مشخصات کامل ملک اعم از شماره ملک و محل وقوع آن و درصورتيکه دارای سند مالکيت باشد شماره ثبت و صفحه آن و نيز نام مالک و مشخصات کسيکه سرقفلی يا منافع به او تعلق دارد بايستی قيد شود و سرقفلی يا منافع در قبال موضوع يا مبلغی که مرجع درخواست کننده اعلام داشته بازداشت و سپس مراتب در دفتر بازداشتی که شرح و چگونگی آن قبلا گفته شد قيد و شماره رديف دفتر مذکور در نامه مرقوم و نيز چنانچه نسبت به ملک سند مالکيت صادر شده باشد مراتب بازداشت در ستون ملاحظات ثبت دفتر املاک مربوطه قيد و سپس بخشنامه ای که در آن موضوع بازداشت منافع يا سرقفلی بطور مشروح نوشته می شود عنوان دفاتر اسناد رسمی تهيه می گردد. آنگاه نامه و بخشنامه پس از امضاء مسئول اداره از دفتر انديکاتور شماره خورده و خارج و نامه به مرجع تقاضاکننده و بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی تابعه ارسال می گردد. و پيش نويس نامه و بخشنامه همراه با پرونده جهت ضبط در رديف مربوطه به بايگانی ارسال می شود.

روش قبول درخواست ثبت املاک

با توجه به درخواست مکرر بازدیدکنندگان عزیز در خصوص روش قبول درخواست ثبت املاک چند سطری را در این خصوص به اطلاع عزیزان می رسانم .

ثبت املاک و اسناد که موضوع قانون ثبت است مانند هر قانون ديگر ازقبيل قانون مدنی و کيفری و غيره برای خود هدفی دارد که يکی از اهداف عمده و اساسی ثبت املاک حفظ مالکيت مالکين و ذوی الحقوق نسبت به آنهاست تا از تجاوز و تعدی ديگران در امان بماند و مالکيت افراد از امنيت برخوردار باشد با اين مقدمه و بموجب ماده 9 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 26 اسفند 1310 مقرر گرديد که از تاريخ تصويب قانون در نقاطی که اداره ثبت وجود دارد و در ساير نقاط پس از تشکيل اداره ثبت کليه اموال غيرمنقول هر ناحيه به ثبت برسد و لذا عده کثيری از مردم در اجرای ماده 10 و 11 قانون مذکور در وقت مقرر مبادرت به ثبت املاک خود در اقصی نقاط کشور نموده اند.

اما بعد از انقضاء مواعد مقرر کسانيکه موفق به ثبت املاک خود در اجرای ماده 11 قانون ثبت نشده اند می توانند برابر ماده 12 قانون مذکور نسبت به ملک خود تقاضای ثبت نمايند که جريان آن به شرح زير می باشد:
ابتدا متقاضی بايستی تقاضای خود را همراه با يک برگ استشهاد محلی که به تاييد اهالی محل و همسايگان و مجاورين و معمرين رسيده باشد منضم به فتوکپی شناسنامه خود و ساير مدارک ديگر ازقبيل قولنامه عادی يا هر مدرک مرسوم ديگری که در محل عرف است به اداره ثبت محل وقوع ملک تسليم نمايد.
در استشهاد محلی يا قولنامه عادی بايستی حدود و مشخصات ملک بطور اجمال قيد شود درصورتيکه متقاضی آن را بطور عادی از ديگری خريداری نموده مشخصات فروشنده نيز بايستی قيد شده باشد.
مسئول اداره ثبت بعد از بررسی مدارک ابرازی درصورتيکه آنها را کافی تشخيص داد، دستور ثبت تقاضا را در دفتر انديکاتور صادر و وقت بازديد و معاينه محلی را با توجه به دفتر اوقات که دراختيار دارد تعيين و به متقاضی اعلام می دارد.
متصدی دفتر انديکاتور پس از ثبت تقاضا در دفتر سوابق را جهت تشکيل پرونده و انجام امور مقدماتی مربوط به بايگانی ارسال می دارد.
مسئول بايگانی با مراجعه به دفتر توزيع اظهارنامه و سوابق امر عدم سابقه ثبت و مجهول بودن ملک را گواهی و درصورتيکه مقداری از سهام ملک مورد تقاضا قبلا ثبت شده باشد مقدار سهام مجهول باقيمانده را تعيين و مراتب را گواهی نمايد.
تذکر 1: دفتر توزيع اظهارنامه دفتری است که املاک بخشهای مختلف حوزه ثبتی هر شهرستان بترتيب پلاک کوبی در آن شماره گذاری گرديده.
سپس در وقت مراجعه متقاضی در روز مقرر متصدی بايگانی پرونده را نزد مسئول اداره ارسال و او با توجه به دفتر اوقات نماينده و نقشه برداری را جهت عزيمت به محل وقوع ملک بمنظور تحقيقات محلی و احراز تصرف مالکانه متقاضی و تنظيم صورت مجلس و ترسيم ملک تعيين و نيز وقت مراجعه بعدی متقاضی را جهت اخذ نتيجه به او اعلام می دارد.
بديهی است چنانچه محل وقوع ملک خارج از شعاع 30 کيلومتر باشد و به نماينده و نقشه بردار فوق العاده ماموريت و هزينه سفر تعلق گيرد متقاضی مکلف است فوق العاده يادشده را به حساب سپرده ثبت واريز نمايد که در اين صورت پرونده به حسابداری ارسال و پس از محاسبه ميزان فوق العاده متعلقه نسبت به ايام ماموريت متصدی حسابداری قبض سپرده را صادر و به متقاضی تسليم و او پس از توديع در بانک ملی که حساب سپرده ثبت در آن مفتوح است نسخ مربوط را به ثبت اعاده می نمايد تا ضميمه پرونده شود.
آنگاه نماينده و نقشه بردار در معيت متقاضی به محل وقوع ملک عزيمت می نمايند و پس از استقرار در محل نماينده با توجه به مدارک ابرازی و سوابق امر و وضعيت مجاورين و مشاهدات عينی و پرسش از همسايگان و مطلعين تحقيقات لازم را پيرامون چگونگی مالکيت و نحوه تصرفات مالکانه متقاضی انجام و نقشه بردار نيز نقشه ملک را برداشت می نمايد.
سپس نماينده با توجه به مجموع تحقيقات بعمل آمده صورتجلسه معاينه محلی و احراز تصرف مالکانه را تنظيم و نقشه بردار نيز کروکی ملک را ترسيم و پس از امضاء خود و نقشه بردار و متقاضی و شهود و مجاورين در صورتيکه ثبت ملک را خالی از اشکال ديد اظهارنامه ثبت ملک را نيز تنظيم و پس از امضاء وسيله خود و مالک يا نماينده قانونی او مراتب را طی گزارشی به مسئول اداره ارائه می نمايد.
در صورتجلسه که تحت عنوان صورتجلسه معاينه محلی و احراز تصرف مالکانه تنظيم می شود نماينده بايستی ضمن اشاره به دستور رئيس ثبت مبنی بر عزيمت به محل تاريخ حضور خود و نقشه بردار را در محل و نيز روز معاينه محلی را قيد سپس مشاهدات خود و نحوه مالکيت متقاضی را با تعيين ايادی مربوطه بنحوی که ارتباط متقاضی را با کسيکه ملک در دفتر توزيع اظهارنامه به نام او معرفی شده مشخص نمايد همچنين حدود و مشخصات و طول ابعاد و مساحت ملک را که وسيله نقشه بردار تعيين می شود در صورت جلسه قيد نموده و نظر نهائی خود را درخصوص بلااشکال بودن ثبت ملک بطور صريح مرقوم دارد.
هم چنين در هنگام تعيين شماره برای ملک مورد تقاضا در صورتيکه مجاورين آن فاقد شماره باشند برای آنها نيز بايستی شماره تعيين و در تعريف حدود و مشخصات ملک مورد تقاضا شمارات مجاورين نيز بايستی مشخص شده باشد.
در اظهارنامه ثبت ملک که نماينده آنرا همراه با صورتجلسه معاينه محل و احراز تصرف مالکانه تنظيم می نمايد بايستی مشخصات کامل مالک يا مالکين براساس مندرجات شناسنامه آنها قيد شود و از استناد به مشخصات مندرج در ساير اوراق و مدارک متقاضی ازقبيل گواهينامه رانندگی و امثالهم جدا اجتناب شود.
هم چنين ساير ستون های اظهارنامه بايستی بطور دقيق و با خط خوانا تکميل و پس از امضاء نماينده و متقاضی همراه با صورتجلسه احراز تصرف طی گزارشی به رئيس ثبت ارائه گردد.
لازم به ذکر است که کل قيمت ملک مورد تقاضا براساس قيمت منطقه ای وسيله نقشه بردار تعيين و در ستون مربوط در اظهارنامه قيد می شود.
رئيس ثبت پس از ملاحظه گزارش نماينده و نقشه بردار و بررسی صورتجلسه معاينه محلی و احراز تصرف مالکانه و تطبيق مندرجات آن با مدارک ابرازی متقاضی درصورتيکه تحقيقات انجام شده و صورتجلسه تنظيمی را کافی تشخيص دهد پس از کنترل مندرجات اظهارنامه با صورتجلسه معاينه محلی آن را امضاء سپس اظهارنامه را در دفتر کد 304 (دفتر ثبت اظهارنامه) ثبت و شماره رديف دفتر را روی اظهارنامه قيد و سوابق را جهت ثبت اظهارنامه در دفتر انديکاتور و اخذ حقوق دولتی متعلقه و پرداخت فوق العاده نماينده و نقشه بردار بترتيب به دفتر و حسابداری ارجاع می نمايد.
پس از ثبت اظهارنامه در دفتر انديکاتور پرونده جهت محاسبه حق الثبت و مقدماتی متعلقه به حسابداری ارسال می شود و در آنجا متصدی حسابداری پس از محاسبه حقوق دولتی متعلقه برمبنای بهای کل ملک به نرخ منطقه ای قبض لازم را صادر و جهت واريز به حساب مربوطه نزد بانک ملی به متقاضی تسليم و نيز فوق العاده نماينده و نقشه بردار را حسب دستور مسئول اداره پرداخت می نمايد.
متقاضی پس از واريز حقوق دولتی متعلقه در بانک نسخ لازم را به ثبت اعاده تا ضميمه پرونده گردد.
متصدی حسابداری پس از ضميمه نمودن قبض پرداخت حقوق دولتی به پرونده شماره قبض و ميزان حق الثبت و مقدماتی را به تفکيک در اظهارنامه قيد و پرونده را جهت اقدامات بعدی به بايگانی ارسال می دارد.
متصدی بايگانی مراتب ثبت ملک را در مقابل شماره ملک مورد ثبت در دفتر توزيع اظهارنامه قيد و پس از ثبت در دفتر آمار پرونده را در رديف ساير پرونده هائی که بايستی آگهی نوبتی نسبت به آنها تهيه و منتشر شود قرار داده و وقت مراجعه بعدی متقاضی را که معمولا پايان انقضاء زمان واخواهی آگهی نوبتی ملک است به متقاضی اعلام می دارد.
تذکر 2: در انجام هر يک از مراحل قبول ثبت چنانچه قانونا نياز به استعلام از مراجع ذيصلاح ملاحظه شد بايستی انجام شود بديهی است که استعلام های بی مورد و بدون مجوز که موجب ايجاد وقفه در انجام کار متقاضی شود خلاف مقررات بوده و بايستی از آن اجتناب شود.

روش تعويض اسناد مالکيت غيرقابل استفاده (اعم از سوخته - فرسوده - آب ريخته - برگی - پاره شده و امثالهم

اغلب ديده شده که در اثر بی توجهی مالک يا اتفاقات غيرمترقبه از قبيل آتش سوزی يا سيل اسناد مالکيت غيرقابل استفاده می شوند در اين صورت مالک می تواند با ارائه لاشه سند از اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای سند جديد را بنمايد.
مسئول اداره پس از دريافت تقاضای مالک و بررسی و ملاحظه لاشه سند در صورتيکه تعويض آن را ضروری تشخيص دهد دستور ثبت تقاضا را در دفتر انديکاتور صادر و آن را جهت ضميمه نمودن به پرونده و اقدام بترتيب به بايگانی و دفتر املاک ارجاع می نمايد.
تقاضا پس از ثبت در دفتر انديکاتور به بايگانی ارسال و متصدی بايگانی پرونده را استخراج و به ضميمه تقاضا و لاشه سند جهت اقدام به دفتر املاک می فرستد.
مسئول مربوطه در دفتر املاک پس از بررسی پرونده وقت مراجعه بعدی جهت دريافت سند را به متقاضی اعلام و سپس دستور تحرير سند مالکيت جديد و ابطال سند مالکيت اوليه را صادر می نمايد.
متصدی دفتر املاک پس از اخذ گواهی دفتر بازداشتی مبنی بر عدم بازداشت ملک سند مالکيت جديد را تحرير و سند مالکيت اوليه را ابطال و مراتب را در ثبت دفتر املاک مربوطه اخبار می نمايد.
آنگاه مسئول مربوطه سند مالکيت و ثبت دفتر املاک را امضاء و پرونده جهت ضبط تا مراجعه متقاضی به بايگانی فرستاده می شود.
پس از مراجعه متقاضی بايگانی پرونده را جهت دريافت بهاء سند مالکيت به حسابداری ارسال می دارد. متصدی حسابداری قبض مربوطه را صادر و جهت پرداخت به متقاضی تسليم و او پس از واريز بهاء سند در بانک ملی که حساب ثبت در آن مفتوح است نسخ لازم را به حسابداری ثبت اعاده تا ضميمه پرونده شود. سپس حسابداری مراتب وصول بهاء سند را گواهی و پرونده را جهت تسليم سند به بايگانی ارسال می دارد در آنجا سند مالکيت ابتدا نخ کشی و پلمپ و سپس در دفتر تسليم اسناد ثبت و آنگاه ضمن احراز هويت متقاضی که با ملاحظه شناسنامه او تحقق می يابد در قبال اخذ رسيد به او تحويل می شود.

روش صدور سند مالکيت اعيانی

اعيان در اصطلاح ثبت به آنچه بر روی زمين ساخته می شود اطلاق می گردد گرچه از نظر حقوقی کلمه زمين خود دلالت بر عرصه و اعيان را می نمايد ولی در ثبت مراد از اعيان مستحدثاتی است که روی ملک (زمين) بنا می گردد.
با اين تعريف اگر فردی که نسبت به زمين مالکيت رسمی و قانونی دارد و ملک او در جريان ثبت باشد حق احداث اعيانی و دريافت سند مالکيت آن را بموجب سند رسمی به ديگری واگذار نمايد دارنده حق اعيانی می تواند با مراجعه به اداره ثبت محلی که ملک در حوزه آن واقع است تقاضای صدور سند مالکيت نسبت به اعيان احداثی خود را بنمايد.
بديهی است صدور سند مالکيت نسبت به اعيان احداثی متقاضی منوط به اتمام تشريفات قانونی و انقضاء مواعد اعتراض نسبت به اصل ملک (عرصه) و عدم وصول اعتراض نسبت به عرصه خواهدبود. (ماده 104 مکرر آئين نامه قانون ثبت و بند 329 بخشنامه های ثبتی تا اول مهر 1365).
متقاضی بايد تقاضای خود مبنی بر صدور سند مالکيت اعيان را همراه با مدارک زير به ثبت محل تسليم دارد.
الف - اصل سندی که بموجب آن حق احداث اعيانی و دريافت سند اعيان رسما به او واگذار شده.
ب - فتوکپی شناسنامه خود.
ج - مشخصات کامل و آدرس مجاورين و واگذارکننده حق اعيانی
رئيس ثبت تقاضا و ضمائم آن را بررسی و ضمن دستور ثبت تقاضا در دفتر انديکاتور مراتب را به يکی از نمايندگان ارجاع می نمايد.
پس از ثبت تقاضا در دفتر انديکاتور متصدی دفتر آن را با ضمائم مربوطه اش به بايگانی ارسال می دارد تا پرونده ثبتی را ضميمه نمايند.
در بايگانی پرونده امر از رديف خود استخراج و همراه با تقاضا و ضمائم جهت اقدام بعدی نزد نماينده تعيين شده ارسال می گردد.
نماينده پرونده را بررسی و پس از حصول اطمينان از عدم صدور سند مالکيت نسبت به اعيان درصورتيکه اشکالی برای ادامه عمليات ثبتی ملاحظه ننمايد روز معاينه محل را تعيين و مراتب را طی اخطاری خطاب به مجاورين و واگذارکننده حق اعيانی و متقاضی اعلام می نمايد. در اين اخطار که خطاب به مجاورين و واگذارکننده حق اعيانی و متقاضی نوشته می شود در آن تصريح می گردد که در روز تعيين شده نسبت به اعيانی احداثی متقاضی تعيين حدود بعمل خواهد آمد و از نامبردگان دعوت می شود که در محل وقوع ملک يا اداره ثبت جهت عزيمت به محل حضور يابند و خاطرنشان می نمايد که عدم حضور آنان مانع از انجام عمليات ثبتی نخواهدبود.
اخطارها پس از امضاء مسئول اداره از دفتر انديکاتور شماره خورده و صادر می شود و جهت ابلاغ به افراد مذکور به مامور ابلاغ تسليم می گردد و پرونده مربوطه همراه با سوابق تا برگشت اخطارهای ابلاغ شده و روز معاينه محل جهت ضبط به بايگانی ارسال می شود.
توضيح اينکه چنانچه مجاورين و واگذارکننده حق اعيانی و متقاضی و ملک خارج از حوزه شهری باشند اخطارها جهت ابلاغ به پاسگاه ژاندارمری مربوطه ارسال می شوند.
مامور ابلاغ موظف است در اسرع وقت اخطارها را به مخاطبين، که شرح آنها گذشت ابلاغ نموده و نسخ رويت شده را با قيد امضاء و گواهی لازم به مسئول اداره ارائه نمايد و مسئول اداره پس از ملاحظه و حصول اطمينان از صحت ابلاغ اخطارها دستور ضبط آنها را در پرونده ثبتی مربوطه می دهد.
اخطارها جهت ضبط در پرونده به بايگانی ارسال می شود و در پرونده مربوطه ضبط می گردد. در روز تعيين حدود، متقاضی به ثبت مراجعه می نمايد تا نماينده و نقشه بردار را به محل وقوع ملک ببرد بعد از مراجعه متقاضی پرونده جهت تعيين نماينده و نقشه بردار نزد رئيس اداره فرستاده می شود و رئيس ثبت با مراجعه به دفتر تعيين اوقات کار را به يکی از نمايندگان و نقشه برداران ارجاع می نمايد تا در معيت متقاضی به محل وقوع ملک عزيمت نمايند بديهی است چنانچه محل وقوع ملک خارج از شعاع 30 کيلومتر باشد متقاضی بايستی فوق العاده ماموريت و هزينه سفر نماينده و نقشه بردار را به ميزان مدتی که از طرف رئيس ثبت تعيين می شود به حساب سپرده ثبت واريز نمايد که در اين صورت پرونده به حسابداری ارسال می شود و در آنجا فوق العاده ماموريت و هزينه سفر متعلقه محاسبه و فيش مربوطه صادر و به متقاضی تسليم می شود تا در بانک ملی که حساب سپرده ثبت در آن مفتوح است واريز نمايد. پس از توديع فوق العاده مذکور و ارائه فيش آن وسيله متقاضی نسخ لازم در پرونده امر ضبط و نماينده و نقشه بردار همراه با متقاضی به محل وقوع ملک عزيمت می نمايند.
پس از حضور در محل وقوع ملک متقاضی حدود ملک را معرفی و نماينده آن را با سوابق موجود در پرونده ثبتی و مندرجات سند واگذاری حق احداث اعيانی تطبيق و نقشه بردار حدود و نقشه ملک را برداشت و اعيانی احداثی را به قيمت منطقه ای ارزيابی می نمايد و به متقاضی وقت مراجعه بعدی را اعلام می دارند.
سپس نماينده صورتجلسه تعيين حدود و پيش نويس سند مالکيت اعيان را تهيه و امضاء نموده و همراه با نقشه ملک که وسيله نقشه بردار ترسيم و امضاء شده به ضميمه برگ ارزيابی تنظيمی وسيله نقشه بردار و متقاضی طی گزارشی همراه با پرونده ثبتی مربوطه مراتب را به استحضار رئيس اداره می رساند.
ترتيب تنظيم صورتجلسه تعيين حدود و پيش نويس سند مالکيت اعيان بدين نحو است که نام و نام خانوادگی مالک اعيان و حدود و ساير مشخصات اصل ملک اعم از شماره پلاک فرعی و اصلی و محل وقوع آن با قيد کلمه اعيانی در صورتجلسه تعيين حدود نوشته می شود و در پيش نويس سند مالکيت اعيان نيز علاوه بر قيد مشخصات کامل مالک اعيانی حدود مشخصات اصل ملک وجريان پرونده ثبتی بطور خلاصه و چگونگی واگذاری حق احداث اعيانی به متقاضی و شماره سند مربوطه نوشته می شود و صورتجلسه تعيين حدود را نماينده و نقشه بردار و متقاضی تواما و پيش نويس سند مالکيت را نماينده امضاء می نمايند.
رئيس ثبت گزارش نماينده را ملاحظه و صورتجلسه تعيين حدود را بررسی و پيش نويس سند مالکيت را با پرونده کنترل نموده درصورتيکه اشکالی به نظرش نرسيد دستور می دهد صورتجلسه تعيين حدود در دفتر انديکاتور ثبت شود و حسابداری فوق العاده ماموريت و هزينه سفر نماينده و نقشه بردار را پرداخت نمايد که پس از ثبت صورتجلسه تعيين حدود در دفتر انديکاتور پرونده جهت پرداخت فوق العاده ماموريت و ه-زينه سفر نماينده و نقشه بردار به حسابداری ارسال می شود.
در حسابداری متصدی سند هزينه لازم را تنظيم و فوق العاده متعلقه را طی چکی که به امضاء صاحبان امضاء مجاز رسيده باشد به نماينده و نقشه بردار پرداخت می نمايد.
در اين مرحله پرونده همراه با سوابق جهت ضبط تا انقضاء زمان واخواهی به بايگانی ارسال می شود.
بديهی است چنانچه بين مجاورين اعيانی مورد اقدام با متقاضی اختلافی نباشد و مدعی و اعتراضی هم وجود نداشته باشد رعايت زمان واخواهی موردی نخواهد داشت و بعد از اينکه مسئول اداره پرونده را بررسی نمود پيش نويس سند مالکيت را امضاء و دستور ثبت آن را در دفتر املاک صادر می نمايد.
آنگاه پرونده به حسابداری ارسال می شود تا حقوق دولتی متعلقه محاسبه و فيش مربوطه تنظيم و به متقاضی تسليم گردد.
متقاضی پس از پرداخت حقوقی دولتی متعلقه که عبارت از حق ثبت اعيانی و ساير حقوق ديگر و بهاء دفترچه سند مالکيت می باشد نسخ فيش پرداختی را به حسابداری ارائه می نمايد تا ضميمه سابقه شود و سپس پرونده برای اقدامات بعدی به دفتر املاک ارسال می گردد.
در دفتر املاک چنانچه عرصه سابقه ثبت در دفتر املاک را داشته باشد مراتب احداث اعيانی در همان ثبت و صفحه عرصه با توضيح موضوع قيد و ثبت می گردد و چنانچه عرصه ثبت دفتر املاک نشده باشد حدود و مشخصات اعيانی ملک برابر با صورتجلسه تعيين حدود و پيش نويس سند مالکيت بنام متقاضی در ثبت و صفحه جاری دفتر املاک ثبت و سپس سند مالکيت آن تحرير می شود.
بعد از انجام تشريفات يادشده مسئول مربوطه ثبت دفتر املاک و سند مالکيت را امضاء می نمايد سپس پرونده به بايگانی ارسال می شود تا سند مالکيت در قبال اخذ رسيد به متقاضی تسليم شود. در بايگانی سند مالکيت ابتدا نخ کشی و پلمپ می شود سپس در دفتر تسليم اسناد ثبت می گردد آنگاه پس از احراز هويت متقاضی که معمولا با ملاحظه شناسنامه او صورت می پذيرد سند مالکيت در قبال اخذ رسيد در دفتر تسليم سند و ستون ملاحظات پيش نويس سند مالکيت به او تسليم می گردد.
در خاتمه پرونده در رديف مربوطه در بايگانی ضبط می شود.

قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمانهاي فاقد سند رسمي

بعد از مدتها انتظار مالکین املاک قولنامه ای بلاخره قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمانهاي فاقد سند رسمي تصویب و آئین نامه اجرائی آن ابلاغ گردید متن کامل قانون فوق الذکر را جهت اطلاع و بهره برداری به اطلاع می رسانیم .

متن کامل قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمانهاي فاقد سند رسمي

 

ماده1ـ به منظور صدور اسناد مالكيت ساختمانهاي احداث شده بر روي اراضي با سابقه ثبتي كه منشأ تصرفات متصرفان، نيز قانوني است و همچنين صدور اسناد مالكيت براي اراضي كشاورزي و نسقهاي زراعي و باغاتي كه شرايط فوق را دارند لكن به‌علت وجود حداقل يكي از موارد زير، صدور سند مالكيت مفروزي از طريق قوانين جاري براي آنها ميسور نمي‌باشد، در هر حوزه ثبتي هيأت يا هيأتهاي حل اختلاف كه در اين قانون هيأت ناميده مي‌شود با حضور يک قاضي به انتخاب رئيس قوه قضائيه، رئيس اداره ثبت يا قائم‌مقام وي، و حسب مورد رئيس اداره راه و شهرسازي يا رئيس اداره جهاد كشاورزي يا قائم‌مقام آنان تشكـيل مي‌گردد. هيأت مذكور با بررسي مدارك و دلايل ارائه شده و در صورت لزوم انجام تحقيقات لازم و جلب نظر كارشناس مبادرت به صدور رأي مي‌كند.

الف ـ فوت مالك رسمي و حداقل يك نفر از ورثه وي

ب ـ عدم دسترسي به مالك رسمي و در صورت فوت وي عدم دسترسي به حداقل يك‌نفر از ورثه وي

پ ـ مفقود الاثر بودن مالك رسمي و حداقل يك نفر از ورثه وي

ت ـ عدم دسترسي به مالكان مشاعي در مواردي كه مالكيت متقاضي، مشاعي و تصرفات وي در ملك، مفروز است.

تبصره1ـ هيأت مکلف است حسب مورد از دستگاههاي ذي‌ربط استعلام و يا از نمايندگان آنها براي شركت در جلسه، بدون حق رأي دعوت كند.

تبصره2ـ فوت مالك رسمي و وارث وي با استعلام از سازمان ثبت احوال كشور و مفقودالاثر بودن با حكم قطعي دادگاه صالح و عدم دسترسي با استعلام از نيروي انتظامي يا شوراي اسلامي محل يا ساير مراجع ذي‌صلاح يا شهادت شهود يا تحقيقات محلي احراز مي‌شود.

تبصره3ـ تصميمات هيأت در مورد املاك افراد غايب و محجور با نظر قاضي هيأت، معتبر است.

 

ماده2ـ اراضي دولتي، عمومي، ملي، منابع طبيعي و موات از شمول اين قانون مستثني مي‌باشند.

تبصره1ـ دبير هيأت مكلف است قبل از رسيدگي هيأت، جريان ثبتي ملك را از اداره ثبت استعلام نمايد و در صورتي كه ملك جزء اراضي موضوع اين ماده باشد مراتب را به‌طور كتبي به هيأت گزارش كند تا هيأت تصميم مقتضي را اتخاذ نمايد.

تبصره2ـ هيأت مکلف است در هر پرونده‌اي كه سابقه ملي يا موات بودن را دارد نظر وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي يا جهاد کشاورزي را درباره اين ماده استعلام کند. وزارتخانه‌هاي مذكور مكلفند ظرف يك ‌ماه پس از وصول نامه هيأت، به استعلام پاسخ دهند. در صورت عدم وصول پاسخ، هيأت به رسيدگي خود ادامه مي‌دهد.

تبصره3ـ در صورت عدم ارسال پاسخ در مهلت مذكور در تبصره (2) يا ارسال پاسخ خلاف واقع، متخلف به انفصال موقت از خدمت دولتي به مدت سه‌ماه تا يك ‌سال و در صورت تكرار به انفصال دائم از خدمات دولتي محكوم مي‌شود.

ماده3ـ اداره ثبت اسـناد و املاک محل مکلـف است آراء هيأت را در دونوبت به فاصله پانزده روز از طريق روزنامه‌هاي کثيرالانتشار و محلي آگهي نمايد. همچنين اين اداره مکلف است در روستاها علاوه بر انتشار آگهي، رأي هيأت را با حضور نماينده شوراي اسلامي روستا در محل الصاق نمايد. صورتمجلس الصاق آگهي با امضاء نماينده اداره ثبت اسناد و املاک و نماينده شوراي اسلامي روستا در پرونده ضبط مي‌شود. در صورتي که اشخاص ذي نفع به آراء اعلام شده اعتراض داشته باشند بايد از تاريخ انتشار آگهي و در روستاها از تاريخ الصاق در محل تا دو ماه اعتراض خود را به اداره ثبت محل وقوع ملک تسليم و رسيد اخذ نمايند. معترض بايد ظرف يك ماه از تاريخ تسليم اعتراض مبادرت به تقديم دادخواست به دادگاه عمومي محل نمايد و گواهي تقديم دادخواست را به اداره ثبت محل تحويل دهد. در اين صورت اقدامات ثبت، موكول به ارائه حكم قطعي دادگاه است. در صورتي كه اعتراض در مهلت قانوني واصل نگردد يا معترض، گواهي تقديم دادخواست به دادگاه عمومي محل را ارائه نكند، اداره ثبت محل بايد مبادرت به صدور سند مالكيت نمايد. صدور سند مالكيت مانع از مراجعه متضرر به دادگاه نيست.

ماده4ـ در صورتي‌كه تشخيص حدود واقعي ملك با اشكال مواجه شود به‌طوري كه نقشه‌برداري از كل ملك امكانپذير نباشد، كارشناس يا هيأت كارشناسان موظفند محدوده‌اي كه از چهار طرف به‌وسيله خيابان يا رودخانه يا جاده ونظاير آنها يا هرگونه عوارض طبيعي مشخص، از ساير قسمتهاي ملك جدا باشد بر مبناء استاندارد حدنگاري(كاداستر)، نقشه‌برداري كنند و قطعه يا قطعاتي كه نسبت به آنها تقاضانامه تسليم شده را در آن منعكس و موقعيت محدوده مذكور را نسبت به نزديكترين نقطه ثابت غيرقابل تغيير محل، مشخص و مراتب را به‌طور مستدل صورتمجلس نمايند. در اين‌صورت، نقشه كلي ملك ضرورت ندارد.

ماده5 ـ هيأت در صورت احراز تصرفات مالکانه و بلامنازع متقاضي موضوع بند(ت) ماده (1) اين قانون، پس از کارشناسي و تهيه نقشه کلي ملک و انعکاس قطعه مورد تصرف در آن، مبادرت به صدور رأي مي‌نمايد.

ماده6 ـ تفکـيک و افراز اراضي کشاورزي و باغات و صـدور سند مالکيت براي آنها با رعايت قانون جلوگيري از خردشدن اراضي کشاورزي و ايجاد قطعات مناسب فني، اقتصادي مصوب 21/11/1385 مجمع تشخيص مصلحت نظام بلامانع است.

تبصره1ـ صدور سند تفکيکي آن دسته از اراضي کشاورزي اعم از نسق و باغ که مساحت آنها زير حدنصابهاي مندرج مذكور بوده لکن به دليل محاط شدن به معابر عمومي موجود يا اراضي دولتي و ملي و يا اراضي داراي سند تفکيکي؛ امکان صدور سند مشاعي براي آنها وجود ندارد، بلامانع است.

تبصره2ـ تفكيك و افراز نسقهاي زراعي و باغات مشمول«قانون مربوط به اصلاحات ارضي مصوب 26/2/1339 و اصلاحات بعدي آن» و اراضي ‌مشمول قانون واگذاري زمينهاي باير و داير كه بعد از انقلاب به صورت كشت موقت در اختيار كشاورزان قرار گرفته است مصوب 8/8/1365 و اصلاحات بعدي آن فقط به ميزان نسق اوليه يا سند بيع شرط، مجاز است و صدور سند تفكيكي براي صاحب نسق اوليه يا سند بيع شرط يا خريداران از آنها به ميزان نسق اوليه يا سند بيع شرط، بلامانع مي‌باشد.

تبصره3ـ صدور سند رسمي براي اعيانيهاي احداث‌شده در اراضي كشاورزي و باغات با رعايت قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها مصوب 31/3/1374 و اصلاح بعدي آن بلامانع است. در صورت وجود اعياني غيرمجاز، صدور سند عرصه بدون درج اعياني منعي ندارد.

تبصره4ـ صدور سند مالكيت براي اراضي كشاورزي و نسقهاي زراعي و باغات در صورتي‌ كه ميزان تصرفات متقاضي ثبت، بيش از نسق زراعي يا باغي باشد، چنانچه معارضي وجود نداشته باشد با رأي هيأت بلامانع است.

ماده7ـ در مناطقي كه مالك عرصه و اعيان يكي نباشد و مورد معامله، اعيان ملك باشد، چنانچه مالك عرصه در هيأت حاضر و مالكيت متقاضي اعيان را نسبت به عرصه تأييد نمايد، هيأت به درخواست وي رسيدگي و با احراز تصرفات مالكانه متقاضي اعياني، رأي به صدور سـند مالكيت عرصه و اعيان مي‌دهد. در صـورت عدم مراجـعه مالك يا عدم تأييد مدارك ارائه شده، هيأت با حفظ حقوق مالك عرصه، رأي به صدور سند مالكيت اعيان براي مالك يا مالكان مي‌دهد و مراتب را به اداره ثبت محل جهت صدور سند اعلام مي‌نمايد.

تبصره ـ صدور سند تفكيكي براي آپارتمانهاي مشمول اين ماده بر اساس «قانون تملك آپارتمانها مصوب 16/12/1343 و اصلاحات بعدي آن» صورت مي‌گيرد.

ماده8 ـ درصورتي‌كه سند مورد تقاضا، اراضي كشاورزي و نسق زراعي و باغ باشد، هيأت بايد با توجه به محل وقوع اراضي حسب ‌مورد، نظر وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي يا جهاد كشاورزي را استعلام نمايد. مراجع مذكور مكلفند ظرف دو‌ماه از تاريخ ابلاغ با رعايت قانون ملي كردن جنگلها مصوب 27/10/1341 و اصلاحات بعدي آن، قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي مصوب 23/4/1389، قانون حفظ و گسترش فضاي سبز و جلوگيري از قطع بي‌رويه درخت مصوب 11/5/1352 و اصلاحات بعدي آن، قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها مصوب 31/3/1374و اصلاح بعدي آن، قانون منع فروش و واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكوني براي امر مسكن به شركتهاي تعاوني مسكن و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي مصوب 6/5/1381 و قانون جلوگيري از خردشدن اراضي كشـاورزي و ايجاد قطـعات مناسـب فني، اقـتصادي مصـوب 21/11/1385 مجمـع تشخـيص مصلحت نظام و با رعايت ماده (6) اين قـانون اعلام‌ نظـر نمايند. در صورت عدم ارسال پاسخ در مهلت مذكور يا ارسال پاسخ خلاف واقع، متخلف به انفصال موقت از خدمت دولتي به مدت سه‌ ماه تا يك سال توسط هيأتهاي رسيدگي به تخلفات اداري محكوم مي‌شود. در صورت تكرار، متخلف يا متخلفين به انفصال دائم از خدمات دولتي محكوم مي‌گردند.

تبصره1ـ سازمان حفاظت محيط زيست موظف است نقشه مناطق چهارگانه موضوع قانون محيط زيست را با مختصات جغرافيايي تهيه نمايد و در اختيار واحدهاي ثبتي كشور قراردهد.

تبصره2ـ در صورتي كه اراضي مشمول اين ماده در حريم شهر‌ها واقع شده‌باشد، هيأت مكلف است نظر هر دو وزارتخانه راه و شهرسازي و جهاد كشاورزي را استعلام نمايد.

ماده9ـ در صورتي كه تمام يا بخشي از اعيان در اراضي موقوفه احداث شده باشد، هيأت با موافقت متولي و اطلاع اداره اوقاف محل و رعايت مفاد وقفنامه و چنانچه متولي منصوص نداشته باشد با موافقت اداره اوقاف و رعايت مفاد وقفنامه و مصلحت موقوف عليهم و با در نظر گرفتن جميع جهات به موضوع رسيدگي و پس از تعيين اجرت عرصه و حقوق موقوفه كه حداكثر ظرف دوماه توسط اداره مذكورصورت مي‌گيرد به صدور رأي اقدام مي‌كند.

تبصره ـ در صورت عدم ارسال پاسخ در مهلت دو‌ماهه يا ارسال پاسخ خلاف واقع، متخلف به انفصال موقت از خدمت دولتي به مدت سه ماه تا يك‌سال محكوم و در صورت تكرار، به انفصال دائم از خدمات دولتي محكوم مي‌شود.

 

ادامه نوشته

قانون تسهیل تنظیم سند رسمی و آئین نامه آن

قانون تسهيل تنظيم اسناد در دفاتر اسناد رسمي

        ماده 1ـ دفاتر اسناد رسمي موظفند با رعايت بند‌هاي زير پس از دريافت دلايل مالكيت و پاسخ استعلام از اداره ثبت محل به منظور تطبيق سند با دفتر املاك و اعلام وضعيت ثبتي (حسب مورد) و عدم بازداشت نسبت به تنظيم سند رسمي انتقال عين اراضي و املاك اقدام نمايند:
       
الف ـ گواهي پايان ساختمان يا عدم خلاف موضوع تبصره (8) ماده (100) اصلاحي قانون شهرداري در مورد املاك مشمول قانون مذكور.
       
ب ـ اعلام نظر وزارت جهاد كشاورزي (حسب مورد سازمان امور اراضي و سازمان جنگلها و مراتع و آبخيزداري كشور) مبني بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخيص اراضي موات و ابطال اسناد آن و ماده (56) قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگلها و مراتع، در مورد املاك واقع در خارج از محدوده قانوني شهرها.
       
ج ـ دفاتر اسناد رسمي مكلفند هنگام نقل و انتقال عين املاك، مفاصا حساب مالياتي و بدهي موضوع ماده (37) قانون تأمين اجتماعي مصوب 1354 را از انتقال‌دهنده مطالبه و شماره آن را در سند تنظيمي قيد نمايند مگر اينكه انتقال‌گيرنده ضمن سند تنظيمـي متعهـد به پرداخت بدهـي احتمالـي گردد كه در اين صـورت متعـامليـن نسبت به‌پرداخت آن مسؤوليت تضامني خواهند داشت.
       
تبصره ـ در مـوارد مذكور در ماده فـوق مراجع ذي‌ربط مكلفند در تاريخ مراجعـه، به‌مراجعه‌كنندگان گواهي وصول تقاضا، تسليم و ظرف مدت بيست روز از تاريخ صدور گواهي ياد شده پاسخ آن را صادر نمايند. اعلام نظر مراجع مذكور بايد روشن و با ذكر علت و مستند به دلايل قانوني باشد در غير اين‌صورت ثبت سند با تصريح موضوع در سند تنظيمي بلامانع خواهد بود.
       
ماده2ـ دفاتر اسناد رسمي موظفند در صورت عدم وصول پاسخ استعلامات، منتقل‌اليه را از آثار و تبعات سند تنظيمي موضوع تبصره ماده (1)، مطلع سازند در اين صورت طرفين پس از تنظيم سند و نقل و انتقال متضامناً مسؤول و پاسخگوي كليه تعهدات قانوني و بدهي‌هاي مربوط به ملك كه تا زمان تنظيم سند، طبق قوانين محقق و مسلم بوده مي‌باشند.
       
ماده3ـ سردفتران دفاتر اسناد رسمي ذي‌ربط مسؤول صحت و اعتبار اسناد تنظيمي مي‌باشند و در صورت تخلف مطابق مقررات قانوني با آنان عمل مي‌شود.
       
ماده4ـ دفاتر اسناد رسمي مي‌توانند در صورت درخواست متعاملين نسبت به تنظيم سند رسمي راجع به نقل و انتقال تلفن ثابت و همراه اقدام نمايند. شركت مخابرات ايران مكلف است پاسخ استعلام دفاتر در موارد مربوط را حداكثر ظرف مدت دو روز صادر نمايد. اعتبار پاسخ استعلام يك روز پس از صدور است.
       
ماده5 ـ نقل و انتقال ماشين‌هاي چاپ، ليتوگرافي و صحافي پس از ارائه موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توسط مالك، بايد در دفاتر اسناد رسمي انجام شود نقل و انتقالات مذكور در شناسنامه مالكيت كه نمونه آن توسط سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه مي‌گردد منعكس مي‌شود.
       
ماده6 ـ هرگونه انتقال بلاعوض به نفع دولت و شهرداريها از پرداخت عوارض و اخذ هرگونه گواهي به استثناء پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاك محل، معاف مي‌باشد.
       
ماده7ـ آيين‌نامه اجرايي اين قانون حداكثر شش ماه پس از ابلاغ با همكاري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و وزارت دادگستري تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهدرسيد.
       
ماده8 ـ كليه قوانين و مقررات مغاير با اين قانون از تاريخ تصويب اين قانون لغو مي‌گردد.
       
قانون فوق مشتمل بر ماده هشت ماده و يك تبصره در جلسه علني روز سه‌شنبه مورخ بيست و چهارم مردادماه يكهزار و سيصد و هشتاد و پنج مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 1/6/1385 به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

ادامه نوشته